Paras idea vuosikausiin!
Vaikka aina silloin tällöin olen itsekin pyrkinyt ideoimaan, niin niin keksimisen tuoman hetkellisen mielihyvän jälkeen yleensä tulee lujasti turpiin, joten täytyy vain nauttia myös masokismista. Tästä syystä päätän jälleen esittää uuden kehittämisajatuksen. Se perustuu yritykseen ratkaista Lähiöprojektin SWOT-analyysissä vuosia sitten havainnoima ongelma, joka pahimmin alentaa Pihlajamäen arvostusta niin omien asukkaittemme kuin tänne muuttamista haluavien piirissä. Ongelmana on, että suojeltu asuinrakennuskanta sijaitsee erittän kaukana niin keskustasta (ostari) kuin liikenneväylistä Rapakivenkujan asuntoja lukuunottamatta kaikki muut on rakennettu korkeille kallioille, joille nousu ostarin laaksosta on aina vain vaivalloisempaa.
Ratkaisuksi ehdotan, että ostarilta nousua helpottamaan rakennetaan katetut jalankulkusillat lähimpiin Pihlajamäen vanhoihin osakeskuksiin Graniittitien torneihin, Pihlajamäentien ylitse Johtokiventielle, Liusketien ylitse Hakan lamellitaloille sekä tietysti Maasälväntien perukoille, missä itse asun. Ostarilla sillat yhdistyisivät arviolta 20 metriä korkessa hissitornissa, joka voisi periaatteessa sijaita esimerkiksi torin ja apteekin vlisen ruhjotun kalliopahasen paikalla. Tällöin ei tarvitsisi jäädä odottamaan ostarin uudistamisprojektin käynnistymistä.
Vaikka siltaratkaisu onkin tarkoitettu ensisijassa vanhentuvan sukupolven rollaattoreineen ja äitien lastenvaunuineen käyttöön, niin varmaa on, että ratkaisu houkuttelee niin turisteja kuin uutta asuntoa etsiviäkin. Siltaratkaisu helpottaa jopa kahdella kolmanneksella alueen esteellisyyttä, joten portaiden kapuaminen kotiovelle on paljon helpompaa, vaikka ostoskassi painaakin. Koska tarve ja halu hisien (arviolta n 150 kpl) rakentamiseen lamellitaloihin pienenee, ei vuokrien tai vastikkeiden korotustarve merkittävästi nouse.
Jotta saisitte jonkinlaisen kuvan siltaratkaisusta, voitte käväistä kurkkimassa tulevaisuutta seuraavasta kuvasta
www.vastavalo.fi/jalkakaytava-tuubi-177642.html
Niin että antaa vaan tulla lunta tupaan, kun en vielä pääse suojaan sillallekaan. Masokisti kun olen.