Räkä siellä lima täällä...

Alueen säännöt
Pikku Huopalahden sivut: pikkuhuopalahti.fi
mirimari

Räkä siellä lima täällä...

Viesti Kirjoittaja mirimari » 14.06.2008, 11:39

Mistä ihmeestä on tämän päivän tytötkin oppineet räkimään kuin entisajan \"jätkät\"?

Mielestäni on tosi kamalan näköistä kun nuoret yksin, kaksin tai joukossa räkivät jatkuvasti. Se on melkein yhtä aktiivista kuin tuo tämän päivän V-sanan käyttö.

Kun olen tätä asiaa alkanut seurailla kävellessäni kaduillamme niin en todellakaan ihmettele mistä tai miten kaikenmaailman tartuntoja saadaan.

Pöpöt kulkeutuvat kengissämme koteihin ja siellä sitten levittäytyvät vaikka emme nyt kengänpohjia nuoleskelisikaan.

Eikö vanhemmat huomaa tällaisia piirteitä nuorissaan? Jos huomaavat niin miksi eivät kerro kuinka vastenmielistä se on? Ja siitäkin voisi kysyä nuorista onko heistä kiva \"lillua kaverin limoissa\"?

Olen varma, että nuoret eivät vaan tule ajatelleeksi ja siksi pitäisi vanhempien siitä heille kertoa. Ihan sama asia koskaa roskaamista. Karkkipaperit ja pakkaukset päätyvät kadulle kun ei kukaan kerro nuorille, että niidenkin korjaaminen maksaa ja maksajina on asukkaat. Toki tähän roskaamiseen syyllistyy aikuisetkin...joilla ilmeisesti jokin osa kasvatuksessa on mennyt pieleen.

On tosi sääli kun ihailee kaunista Pikku Huopalahden maisemaa niin edellä kerrotut asiat pilaavat vastenmielisyydellään nautinnon...

Olisiko syytä tehdä jotain?

Mai

Vs:Räkä siellä lima täällä...

Viesti Kirjoittaja Mai » 15.06.2008, 13:44

Voi hyvänen aika! Näinkö tylsää teillä ihmiset on? Pysykää kotona jos ette kestä ympäröivää maailmaa ja muuttuvaa kulttuuria. Kärpäsestä härkä..

mirimari

Viesti Kirjoittaja mirimari » 15.06.2008, 14:24

Tuota juuri tarkoitan...kun jokainen asukas asennoituu laillasi niin mietihän millaisessa kunnossa asuinympäristösi on? Pienestähän se vastuuntunne lähtee se on totta ja sama on roskaamisen kanssa....ei yksi roska vielä maata kaada mutta jos kaikki ajattelevat laillasi niin siististä ja kauniista Pikku Huopalahdesta on turha puhua. Tai jos maksamme tarpeeksi niin kaipa siivoojia aina rahalla saa? Tuosta räkimisestä tuli vain mieleen, että omassa nuoruudessani sellainen ei olisi tullut kysymykseenkään... ei edes ollut tarvetta....onko nykynuorille kehittynyt jokin eritevika vai saako räkimisestä jotain \"kiksejä\" ? Kerro minulle!!!

Mai

Viesti Kirjoittaja Mai » 15.06.2008, 19:27

Ei sota yhtä miestä kaipaa. En aijo heittää mitään joutavia vasta-argumentteja. Ymmärrän hyvin perustellun kantasi, mutta en sitä miksi asioiden tulisi olla kuin ennen. Asiat eivät koskaan tule olemaan niinkuin ennen. Vaikka kirjoittasit pikkuhuopalahti foorumille miljoona topicia. Keskittyisit asioihin joihin todella voisimme vaikuttaa tai esittäisit ongelmien mahdollisia parannuskeinoja Vanhempien ja epäkorrektien kasvatusmetodien syyttelyn sijaan.

mirimari

Viesti Kirjoittaja mirimari » 15.06.2008, 20:47

Heh!
Uskoisin, että minä teen oman osuuteni tällä alueella jotta tämä olisi kaikille miellyttävä paikka asua. Eli kehoituksesi keskittäytymiseen johonkin tärkeään menee vähän väärään osoitteeseen.

Minusta kaikki hyvä mikä oli ennenvanhaan kannattaisi säästää, eikä laittaa kehityksen nimeen asioita jotka eivät sitä ole.

Käytöstavat olivat ennen parempia....vanhempia ja luontoakin kunnioitettiin enemmän....

Eihän minulla ole taikasauvaa jolla näihin asioihin voisi vaikuttaa muuta kuin se, että jospa joku nuori tai vanha sattumalta vaikka lukisi ajatukseni (esim. Sinä) ja vaikka päivittelisi minunlaistani yksinkertaista ja vanhanaikaista pikkuhuopalahtelaista tuttavalleen niin saattaisi olla, että joku ajatuksen poikanen voisi jäädä itämään tästäkin asiasta nykyaikaisenkin ihmisen aivolohkoihin:-)

Ja koska sivut on keskustelua varten niin parempi, että keskustellaan kuin että luetaan vanhoja viestejä...

Mai

Viesti Kirjoittaja Mai » 16.06.2008, 20:23

[b]mirimari kirjoitti:[/b]
[quote]
Käytöstavat olivat ennen parempia....vanhempia ja luontoakin kunnioitettiin enemmän....

[/quote]

Kunnioitetaan sitä vieläkin. Mielestäni kuitenkin on turhaa kärjistää asioita. Retoriikkaa osaat käyttää tuodessasi asioita esille, mutta hei.. liika on liikaa! Eivät \"nykyajan\"ihmiset/nuoret ole niin kaukana sinusta. Mikset MYÖS sinä siis yrittäisi muovata sisäisiä mallejasi? ..

sylkemistä/roskaamista en itsekkään ymmärrä, mutta eikös \"suvaitseminen\" ole muotia?

mirimari

Viesti Kirjoittaja mirimari » 16.06.2008, 21:35

No hyvä....olisi mielenkiintoista vielä kuulla mitä tarkoitat sisäisellä mallilla jota pitäisi muutella. Teen niin kunhan en joudu tinkimään ns. periaatteistani joista tunnen mielihyvää...mutta jos minut osoitetaan olevan väärässä niin olen aina valmis muuttamaan käsityksiäni.

Olen kuvitellut, että minulle on kasvatettu tiettyjä asioita jotka olisi hyväksi mutta olenko nyt sitten ollut ihan väärässä...???

Mai

Viesti Kirjoittaja Mai » 17.06.2008, 16:04

[b]mirimari kirjoitti:[/b]
[quote]
Olen kuvitellut, että minulle on kasvatettu tiettyjä asioita jotka olisi hyväksi mutta olenko nyt sitten ollut ihan väärässä...???[/quote]

En ole maininnut vanhempiesi kasvatusmalleista mitään. Kulttuuri muuttuu ja eikös kasvatus ja elämäntavat ole osa kulttuuria. Kyllä vielä kuule nykyäänkin löytyy samanlaista tapakasvatusta jokaisesta \"normaalista\" kodista kuin sinun lapsuudessasi. Niin tai mistäs minä sen tiedän?

Niistä sisäisistä malleista vielä. Skeemojen tulisi muuttua yksilön kokemien uusien tilanteiden mukaan. Älä anna oman kasvatuksesi olla uuden oppimisen \'tiellä\'.

Se mitä sinä ajattelet ei välttämättä ole \'oikein\' muiden mielestä.

Pahoittelen ketjun aloitusviestiin vastaamallani ehkä turhankin radikaalilla tavalla, kyllähän asioista saa ja täytyykin puhua!

mirimari

Viesti Kirjoittaja mirimari » 17.06.2008, 16:15

Niistä sisäisistä malleista vielä. Skeemojen tulisi muuttua yksilön kokemien uusien tilanteiden mukaan. Älä anna oman kasvatuksesi olla uuden oppimisen \'tiellä\'.

Hehheh! Tästä osasta kirjettäsi saa sen kuvan että on hienoa oppia ja mukautua roskaamiseen ja räkimiseen?
En todellakaan halua kuulua niin nykyaikaiseen joukkioon joka pitää tällaista käytöstä \"kultturellina ilmiönä\".

Onneksi en elä enää niin kauan, että näkisin mihin tämä loppujen lopuksi kehittyy....jos sinun visiosi kehityksestä on tuleva näkymä... No jäädään elämään näiden kanssa....
Hyvää kesää sinulle kuitenkin...klimppien kanssa tai ilman:-)

Vastaa Viestiin