kissat

Alueen säännöt
Viikin sivut: kaupunginosat.net/viikki
asantane

kissat

Viesti Kirjoittaja asantane » 13.07.2005, 15:57

Hei

10-vuotias kollimme on tottunut ulkoilemaan pienestä pitäen narussa. Olen sitä mieltä, että niin kauan kuin lasten hiekkakasoja ei ole katettu, niin ettei kissa pääse sinne asioilleen, kissoja ei voi pitää vapaana (vaikka se pitäisikin alueen rotta ja myyräkannat kurissa). Olen liikkunut Viikin pihoilla ja kujilla kissan kanssa vuodesta 2001, mutta eilen huomasin ensimmäistä kertaa, että kissan ulkoiluttaminen narussa on ongelmallista. Kissa ei ole koira, se ei kulje kiltisti hiekkatietä pisteestä A pisteeseen B, vaan se kulkee pitkin ojien pohjia, pensaiden alustoja ja säntää välillä puuhun, jolloin puun alla pitää odottaa pitkään (naru lehvikköön kadonneena). Erityisen kiinnostunut se on palstoista ja komposteista (joissa luultavasti myyriä liikuskelee). Olen itse ympäristö-ihminen ja kissan lisäksi (ja tietysti myös naapureiden) kunnioitan myös kasveja ja joutuessani kissan ulkoiluttamana kiertelemään pitkin ja poikin nurmikoita pyrin aina varomaan että en vahingoita kasveja. Eilen perääni huudettiin, että tällä alueella käytetään hiekkateitä, eikä esim. palstojen välisillä pikku poluilla saa liikkua muut kuin palstaa viljelevät ihmiset (kyse on pihapalstoista). Loppujen lopuksi toivottiin että en tule lähellekkään kyseisen talon palstoja vaan vien kissani muualle ulkoilemaan.
Alueella on muutamia kissoja vapaana, mutta niinkuin sanoin en omaa kattia päästäisi, eritoten kun se on vielä hölmön luottavainen ihmisiä kohtaan.
Kertokaa mielipiteitänne kissa-asioissa, eritoten jos teitä ärsyttää kissan (+emännän) hiippailu puskissanne ja muutenkin, sillä kissa- ja koira-asiat saattavat häiritä naapurisopua eikä tarkoitus ole haastaa riitaa.

ellu

Re: kissat

Viesti Kirjoittaja ellu » 13.07.2005, 19:29

Taitaa olla niin, että on ihan sama kuljetetaanko kissaa/koiraa hihnassa tai kulkeeko ne vapaina. Aina löytyy ihmisiä, joilla jotain mukisemista. Varsinkin Alepan takana olevalla rivarialueella on harvinaisen kärttyisää porukkaa.
Minua ei kissat häiritse, oli ne sitten kiinni tai vapaina. Onneksi myös koirani on kissaystävällistä sorttia.

Kuten jo aiemmin jossain ketjussa totesin: olisin paljon huolestuneempi alueella liikkuvista nuorista kaksijalkaisista häiriköistä, kuin nelijalkaisista ystävistämme.

katti

Viesti Kirjoittaja katti » 15.07.2005, 09:46

Hei, itse olen myös ulkoiluttanut/tuulettanut kissojani remmin päässä ja välillä ilmankin remmiä, valvovan silmän alla tietenkin...olen käynyt niityllä, monta kertaa esim.lapsiperheet ovat lähestyneet ja pyytäneet lupaa saada silitellä kissojani, koska esim. lapset eivät enää nykyisin kohtaa paljonkaan eläimiä ! Taluttele sitä vaan kissaasi ihan rauhassa, kyllä minä ainakin ymmärtäisin vaikka puskan kautta kulkisitkin !
Hyvää kesän jatkoa...

LuckyLuke

Viesti Kirjoittaja LuckyLuke » 18.07.2005, 21:22

En yöuniani menetä vaikka jonkun kissa käy välillä vapaana meidän pihalla. Jos vapaita kissoja alkaa parveilemaan niin se on juttu erikseen. Koirat pidettäköön piuhassa.

Vastaa Viestiin