Voisinko minäkin liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen?

Alueen säännöt
Viikin sivut: kaupunginosat.net/viikki
HeikkiPoroila

Voisinko minäkin liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen?

Viesti Kirjoittaja HeikkiPoroila » 05.03.2006, 17:33

Loppuvuodesta 2004 perustettu Latokartanon asukasyhdistys ry on nyt avannut kotisivut, joiden keskeisen viestin perusteella meillä on Viikissä nyt kaksi "asukasyhdistystä".

On pelkästään hyvä, jos jotkut viikkiläiset, jotka eivät jostain syystä halua toimia Viikki-Seurassa, ovat näin löytäneet tarmolleen ja aikaansaavuudelleen kanavan. Eihän meillä taatusti ole liikaa vapaaehtoisia tekijöitä tällä kasvavalla asuinalueella.

Pari asiaa kuitenkin mietityttää. Kotisivujen perusteella näyttää siltä, ettei Latokartanon asukasyhdistykseen edelleenkään voi liittyä jäseneksi. Kun puheenjohtaja Timo Halme syksyllä 2004 ilmoitti eroavansa Viikki-Seuran puheenjohtajan tehtävistä ja perustavansa uuden yhdistyksen, hän puhui "asukastaloyhdistyksestä", joka perustetaan pelkästään rahan hakemiseksi kaupungilta. Varsinaista toimintaa ei Halmeen mukaan ole tarkoitus järjestää.

No, kerrankos suunnitelmat ja tavoitteet muuttuvat. Mutta kun nyt selvästi on onnistuneiden rahanhakemisten jälkeen päätetty ryhtyäkin julkisesti toimivaksi "asukasyhdistykseksi", miksi ei ole yhdistyksen ovia avattu kaikille niille vapaaehtoisille, joiden työhön yhdistyksen palvelut etusivun mukaan perustuvat? Miksi yhdistykseen eivät voi liittyä kaikki halukkaat? Miksi "asukasyhdistys" on näin salamyhkäinen?

Toinen kysymyksiä herättävä asia on asukastalo Kunnon ja Latokartanon asukasyhdistys ry:n kietoutuminen kuin yhdeksi ja samaksi järjestöksi. Yhdistyksen Toiminnat-sivulla on pitkä luettelo Kunnossa tapahtuvia toimintoja, mutta ovatko ne kaikki asukastalon tapahtumia vai Latokartanon asukasyhdistyksen järjestämää toimintaa? Olisi varmaan asianmukaista tehdä näiden kahden asian välillä jokin ero, vaikka Anne Oubajja onkin Kunnon emäntä ja Latas ry:n toiminnasta vastaava henkilö.

Minusta olisi viikkiläisen "yhteenkuuluvuuden" ja "perusviihtyvyyden" nimissä kiintoisaa kuulla, miten Latokartanon asukasyhdistykseen voi liittyä? Meitä on varmasti monia, jotka kuulisimme lisää tästä yhdistyksestä, joka niin selkeästi on muuttanut muotoaan siitä, millaisena Timo Halme sen Viikki-Seuran johtokunnan jäsenille runsas vuosi sitten kuvaili.

Heikki Poroila
Viikki-Seura ry, puheenjohtaja

kotikioski

Re: Voisinko minäkin liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen?

Viesti Kirjoittaja kotikioski » 06.03.2006, 00:53

Asukastalo Kunnon emäntänä toimiessa olen vapaaehtoistyöntekijä en Latokartanon asukasyhdistyksen edustaja. Olen sen aina esille tuonut, jos asioita esittelen.
Kaikki toimijat voivat toimintoja kaikissa asukastaloissa järjestää olivat he minkä tahansa yhdistyksen jäseniä. Kaikki Latokartanon yhdistyksen sivuilla olevat toiminnot ovat yhdistyksen järjestämää toimintaa. Asukastalot eivät itse toimintaa järjestä vaan aina toimintojen järjestäjänä on joko yhdistys, asukas, yritys ...
Ollessani itse vetämässä yhdistyksen toimintaa olen talossa luonnollisesti yhdistyksen toimijan edustajana.
Kuitenkin kaikki halukkaat ovat saaneet tiedon minulta, että talon on Latokartanon pysäköinti Oy:n hallinnon alainen ja hallintomalli on esillä ilmoitustaululla. Miksi ei taloissa voi olla toimintaa, joka on kaikille asukkaille avointa.
Useat käyttäjät luulevat asukastaloja Viikki Seuran omistamiksi, jonka olen joutunut korjaamaan. Tämä yhteenkietoutuneisuudesta.
Tervetuloa toimimaan ja järjestämään toimintaa asukastaloihin kaikki paikalliset seurat ja yhdistykset !
Yhteistyötä kaikkien paikallisten yhdistysten kanssa haaveileva asukasyhdistyksen aktiivi
Asukastalo Kunnon emäntä Anne Oubajja

ellu

Re[2]: Voisinko minäkin liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen?

Viesti Kirjoittaja ellu » 06.03.2006, 10:14

Vieläkään selvinnyt, että miten yhdistykseen voi liittyä, ja jos ei, niin miksi?

VikWel

Re[2]: Voisinko minäkin liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen?

Viesti Kirjoittaja VikWel » 06.03.2006, 13:20

Heips!

Minulle ei selvinnyt Annen vastauksesta se, että voiko Heikki liittyä Latokartanon asukasyhdistykseen niin halutessaan. Tai kuka tahansa liittymisestä kiinnostunut.

T: Viktoria

HeikkiPoroila

Kiitos selvennyksistä mutta vielä jäi epäselväksi...

Viesti Kirjoittaja HeikkiPoroila » 07.03.2006, 19:59

En minä toki ole arvostellut sitä, että Latas ry järjestää toimintaa asukastalo Kunnon tiloissa. Päinvastoin, sehän on todella hieno homma. Kysyin tästä roolista vain sen takia, että kotisivuilla olevista tapahtumista joissakin oli mainittu sen olevan Latas ry:n järjestämää toimintaa, joissakin ei tällaista mainintaa ole.

Syynä siihen, että joku vieläkin luulee asukastaloja Viikki-Seuran "omistamiksi", taitaa olla Timo Halmeen näkyvä rooli kummankin johdossa menneinä vuosina. Nykyinen johtokunta on pyrkinyt kaikin keinoin pitämään roolit erillään.

Voisitko Anne vielä vastata alkuperäiseen kysymykseeni siitä, voinko minä tai kuka tahansa muu kiinnostunut liittyä Latokartanon asukasyhdistyksen jäseneksi?

Heikki Poroila

kotikioski

Re: Kiitos selvennyksistä mutta vielä jäi epäselväksi...

Viesti Kirjoittaja kotikioski » 08.03.2006, 20:16

Yhdistyksen jäseneksi yhdistys hyväksyy jäsenet. Yhdistys ei ole jäsenmääriä keräävä vaan haluaa toimijoita yhdistykseen ei pelkkiä päättäjiä. Lisäksi yhdistyksemme jäsenenä oleminen on ainoastaan yhdistyksen jäsenluetteloa pitävän tiedossa ei yleisillä foorumeilla jaossa. On mielekästä toimia yhdistyksessä, jossa päätöksiä tekevät ihmiset, jotka myös todellista yhdistyksen hyväksi tapahtuvaa työtä tekevät. Tästä kysymyksestä varmasti tullaan antamaan lisää vastauksia sivuillamme, kun ehdimme. Malttakaa odottaa.

Miksi ei oma seuranne jäsenyys, puheenjohtajuus ... riitä. Miksi yhdistyksenne johtokunta on niin suurelta osalta kiinnostunut toisen yhdistyksen jäsenyydestä. Itse kehittäisin omaa jo toiminnassa olevaa yhdistystäni en hamuaisi liikaa vaan teen sen minkä otan vastuulleni mahdollisimman hyvin.

Nämä omia ajatuksia. Viralliset yhdistyksen kannat löytyvät sivuiltamme lähiaikoina.

Anne Oubajja

ellu

Re[2]: Kiitos selvennyksistä mutta vielä jäi epäselväksi...

Viesti Kirjoittaja ellu » 08.03.2006, 21:26

Voiko yhdistykseen liittyä vai ei? Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus, kyllä tai ei!

<<Yhdistyksen jäseneksi yhdistys hyväksyy jäsenet. Yhdistys ei ole jäsenmääriä keräävä vaan haluaa toimijoita yhdistykseen ei pelkkiä päättäjiä. Lisäksi yhdistyksemme jäsenenä oleminen on ainoastaan yhdistyksen jäsenluetteloa pitävän tiedossa ei yleisillä foorumeilla jaossa.<<

^ tämä toisaalta selittää enemmän, kuin monen monta tyhjää korulausetta.

kotikioski

Re[3]: Kiitos selvennyksistä mutta vielä jäi epäselväksi...

Viesti Kirjoittaja kotikioski » 08.03.2006, 23:06

Yhdistykseen hyväksytään jäseniä. Jäsenien rooli on tärkeä. Ei ole tarkoitus koota jäseniä, jotka haluavat vain päättää. Yhdistyksen hyväksi tekeviä ihmisiä hyväksytään jäseniksi tulevissakin kokouksissa. Aina voi hakea jäsenyyttä. Valitettavasti kaikkia halukkaita ei hyväksytä. Kunnioitamme tekevää ei päättävää roolia hakevaa jäseneksi hakijaa. Yhdistys valitsee demokraattisesti vuosittain hallituksensa sääntöjensä mukaan. Näin hallitus koostuu tekevistä jäsenistä. Toki jokainen tekijä ei näy toiminnoissa vaan tekee työtä näkymättä kaikille asukkaille. Kuten edellisessä vastauksessani tuli ilmi on tarkoitus ylläpitää toimiva yhdistys, joka tuottaa palveluja ei toimi vallantavoittelu-ideologialla. Toimiva yhdistys antaa kaikille jäsenille enemmän kuin vallanhaluisista koostuva yhdistys, joka kaatuu sanahelinään tekemisen sijasta.

Jälleen yksittäisen jäsenen vastaus
Anne Oubajja

HeikkiPoroila

Ilmeisesti en voi liittyä

Viesti Kirjoittaja HeikkiPoroila » 08.03.2006, 23:11

Hyvä Anne, kiertelet pitkään ja koukeroisesti sitä, että ilmeisesti Latokartanon asukasyhdistykseen ei oteta uusia jäseniä, ei ainakaan ketä tahansa kiinnostunutta. Kyllä minulle olisi riittänyt ihan yksinkertainen vastaus "et voi liittyä". Enhän minä ole jäseneksi väkisin tyrkyttäytymässä, minua vain kiinnosti tietää, voisinko Viikin Latokartanossa asuvana kansalaisena liittyä Latokartanon asukasyhdistys -nimiseen yhdistykseen. Useimmat suomalaiset yhdistykset kun pyrkivät saamaan jäsenkuntaansa toiminnastaan kiinnostuneita ihmisiä.

Mitä allekirjoittaneen muuhun uteliaisuuteen tulee, lienee se aika luonnollista. Kun Viikissä jo toimii kaupunginosayhdistys/asukasyhdistys Viikki-Seura ry, olen tietenkin kiinnostunut tietämään, mitä tarkoitusta varten on pitänyt perustaa toinenkin samantyyppinen yhdistys. Ehkä se tosiaan selviää, kun maltamme odottaa. Tekemistähän Viikissä riittää kaikille halukkaille.

Heikki Poroila
Viikki-Seuran puheenjohtaja

HeikkiPoroila

Vallanhalusta ja -haluisista

Viesti Kirjoittaja HeikkiPoroila » 09.03.2006, 10:04

Kun olet Anne nyt muokannut sitä puheenvuoroasi, johon jo ehdin vastata, joudun kommentoimaan tätä uutta versiotasi vielä lyhyesti.

Tuosta 8.3.2006 klo 22.06 kirjaamastasi viestistä voi päätellä, että muissa yhdistyksissä kuin Latokartanon asukasyhdistyksessä toimitaan "vallantavoittelu-ideologialla". Tällainen puhe on aika käsittämätöntä ihmiseltä, joka suoraan myöntää, ettei hänen yhdistykseensä kaikkia halukkaita hyväksytä. Mitä muuta juuri tämä tiukasti suljettu yhdistystoiminta on kuin valtapeliä?

Viikki-Seuraan voi liittyä jokainen kiinnostunut ilman ennakkoehtoja - myös Timo Halme on edelleen seuran jäsen, eikä hänen jäsenyyttään mitenkään uhkaa se, että hän toimii puheenjohtajana toisessa yhdistyksessä, johon esimerkiksi minä en ilmeisesti pääsisi jäseneksi. Viikki-Seuran jäsen voi myös valita sen, onko ns. aktiivinen toimija vai pelkästään tukijäsen. Molemmissa rooleissa voi olla yhteiseksi hyödyksi.

Viikki-Seuran ja Latokartanon asukasyhdistyksen erilaisuus lienee nyt kuitenkin tullut selväksi itse kullekin.

Heikki Poroila
Viikki-Seuran puheenjohtaja

Vastaa Viestiin