Savu

Alueen säännöt
Viikin sivut: kaupunginosat.net/viikki
katti

Savu

Viesti Kirjoittaja katti » 12.08.2006, 11:33

Hei, olipa ikävä herätä tänäkin aamuna hirveään savunhajuun ! Parvekelasit laitoin kiinni luonnollisesti, mutta auttaneeko mitään, ainakin lämpötila huh lähtee nousuun.
Saisi jo sammua kyseiset metsäpalot, huolestuttaako ketään muuta tilanne ?

vanhaviikkilainen

Re: Savu

Viesti Kirjoittaja vanhaviikkilainen » 12.08.2006, 21:56

Kyllähän se jonkin verran auttaa kun sulkee parvekelasit, parvekkeen oven ja akkunat, mutta yleensä kämpässä sitten tulee ainakin kerrostalossa sietämättömän kuumaa. Suo siellä vetelä täällä! Lisäksi kerrostalon huippuimuri vetää kuitenkin aina korvausilmaa ulkoa asuntoon joistakin venttiileistä tai rakosista ja sen mukana hajuakin.

Eli näille ryssänhajuiile ei oikein voi mitään tehdä. Jos ongelman kuitenkin kokee oikein pahaksi ja etenkin jos se jopa ottaa "hengen päälle" voi tietenkin harkita tehokkaan elektroonisen ilmanpuhdistimen hankintaa ja varustaa se vielä ylimääräisellä aktiivihiilisuotimella. Nämä vehkeet ovat varsin kalliita, esim. tupakoimattoman 70 m2 tilaan soveltuva laite kustantaa luokkaa 700 euroa. Johonkin 25 m2 tilaan soveltuva elektroninen puhdistin kustantaa vastaavasti luokkaa 400 euroa. Tässä linkki kotimaisen valmistajan sivuille:
http://www.elixair.fi/

On myös olemassa paljon halvempia jopa alle 100 euron maksavia mekaanisiin suotimiin perustuvia ilmanpuhdistimia (esim. Philips merkillä) mutta nämä eivät suodata tehokkaasti hyvin pieniä hiukkasia, kuten savua. En suositttele näitä tähän ongelmaan.

Katti

Re: Savu

Viesti Kirjoittaja Katti » 21.08.2006, 20:29

huhhuh....tänään tulikin sitten taas enkat taas savuista vähästä aikaa siinä klo 16.00 pintaan. Kurkkua kuristaa ja hedari on päällä tuskin olen ainut !
Onneksi kuitenkin kotikulmilla silloin eikä keskustassa missä oli vielä pahempaa !
Pitänee ottaa kasvosuojain varuiksi mukaan lähipäiviksi !

vanhaviikkilainen

Re[2]: Savu

Viesti Kirjoittaja vanhaviikkilainen » 22.08.2006, 23:27

Kunnollinen ilmanpuhdistin auttaa todellakin noihin ryssänhajuihin ja -partikkeleihin. Itse olen pahimpina kärypäivinä pitänyt kahta putsaria suurimmalla tehollaan (kuten maanantaina iltapäivällä) ja eipä sisällä ole hajua havainnut, vaikka jokunen ikkuna rakosellaan on ollutkin. Toki, olen näinä pahimpina kärypäivinä myös pitänyt ilmanvaihtokojeen pienimmällä asetuksellaan.

Vastaa Viestiin