haloo.

Alueen säännöt
Viikin sivut: kaupunginosat.net/viikki
nuta

Re: Trolleja ja stereotyyppejä

Viesti Kirjoittaja nuta » 31.01.2008, 15:36

Voivoi sentään aikuiset älkää ruvetko pahoinpitelemään lapsia. Nuorten ongelmien syyt ovat monitahoisia, eikä niitä voi sälyttää jostakin tietystä kasvatusmetodista johtuviksi. Vielä kun nuorten keskinäinen väkivalta on tullut todelliseksi ongelmaksi Viikissä, en usko että sitä pystytään väkivalloin nuorista kitkemään. Pikemminkin aikuisten väkivalta lapsia kohtaan lisää lasten käsitystä siitä, että näinhän ne asiat pitääkin hoitaa. Meidän tietoon tuli viime syksynä kaksi tapausta, jossa tuntematon aikuinen oli pahoinpidellyt yläasteikäisen nuoren - huono käyttäytyminen ja väkivalta ei ole liene vain nuorten ongelma.

Viikkarin tilat eivät ole täydelliset nuorille, mutta täällä niitä nuoria silti käy. Jos on paikka missä on kaverit, niin se on varmaan se pääasia. Toivottavasti uusi nuorisotalo poistaa ongelman niiden nuorten osalta, jotka eivät tänne osaa löytää. Nuorisotalon pitäisi todellakin valmistua 2009, mutta kuten kaupungin rakennustöistä tiedämme, en ainakaan vetoa löisi että se rakentuu ajallaan.

ellu

Re[2]: Trolleja ja stereotyyppejä

Viesti Kirjoittaja ellu » 31.01.2008, 17:50

Kukakohan tässä on pahoinpidellyt - "turpaa niin, että tukka lähtee" -lause on sitaateissa...
Onneksi oma jälkikasvu on 30vee, joten hänen tekemisiinsä en ole puuttunut sen jälkeen, kun saman katon alta muutti pois. Sitä ennen kyllä..."pirttihirmuna heilutin tahtipuikkoa, minkä tahtiin oli paree hypähdellä"
Mitä tuloksia saavutetaan ainaisella paapomisella ja ymmärtämisellä?! - joskus radikaalit keinot voivat todellakin olla vastaus ongelmaan.

Häiriökäyttäytyjät voisi perehdyttää " syy ja seuraus" -lauseen syvinpään olemukseen...teoilla on todellakin seuraukset. Jos teet näin, niin pahimmassa tapauksessa seuraus on tämä...

Sivusta seuranneena - onko näissä jengeissä todellisia kaverisuhteita...näyttää enemmän siltä, että niissä on muutama vanhempi, jotka vetävät nuorempia perässään ... yksi egosentrinen "pomo", jota "palvotaan" ... äh, tää pähkäily on loputon virta, parempi lopettaa tähän...

VikWel

Re: haloo.

Viesti Kirjoittaja VikWel » 11.02.2008, 10:36

Hei,

Olen ollut pitkään hiljaa tällä palstalla, mutta nyt teki mieli kommentoida.

Kun vertaan nykyajan nuorten elämää omaan nuoruuteeni, huomaan selkeitä eroja. Minun nuoruudessani (olen 47 v.) ei ollut mitään paikkoja, missä nuoret olisivat voineet pyöriä iltaisin tai viikonloppuisin muutamaa disco-iltaa vuodessa lukuunottamatta. Paitsi tietysti lorvehtia keskustassa. Oli tietysti kirjastot, ja etenkin musiikkikirjastot olivat kova sana, mutta ihan selkeätä nuorisomestaa ei ollut. Siksi sitä aikaa vietettiin kesällä uimarannoilla, pelaamalla pesistä, lentistä ja jalkapalloa tai kirkon rottaa, kymmenen tikkua laudalla, krokettia, polttopalloa jne. Tehtiin piknikkejä vaikka vain lähellä olevan puiston reunaan. Talvisin hiihdettiin, luisteltiin ja käytiin uimahallissa.

Meillä ei ollut tietokoneita eikä X-Boxeja, ei ollut kännyköitä. Mutta oli monta kirjeenvaihtokaveria ympäri maailmaa. Kirjoittaminen oli mukavaa (ja on vieläkin). Kielitaito karttui.

Nykyään lapset osaavat käyttää tietsikkaa jo 2-vuotiaana, känny on taskussa varmaan kaikilla yli 5-vuotiailla. Jouluna saadaan melkein kaikki ne lelut, joita on toivottu. Mopoja on jo tytöilläkin. Kirjastot ovat entistä hienompia ja monipuolisempia. Uimahallit ovat nykyään sellaisia, että omassa lapsuudessani en sellaisista osannut edes uneksia. Harrastusmahdollisuuksia on tullut minun lapsuuteni jälkeen rutkasti lisää. Useat niistä eivät maksa juuri mitään.

Nuorilla on siis tekemistä jos se kiinnostaisi. Mutta ymmärrän nykyajan nuoria. Kun minä olin nuori, ei sen ajan vanhemmilla juuri ollut päihdeongelmia. Vaikka meillä ei niitä hienoja laitteita ja leluja ollutkaan ei se niin haitannut koska oli vanhemmat, jotka välittivät meistä. Muistan lämmöllä vanhempiani, jotka kiireen ja stressin keskellä kuitenkin jaksoivat olla meidän lasten kanssa. Koskaan raha tai päihteet eivät ajaneet meidän lasten etujen edelle. Yksinkertaisesti sanottuna, saimme paljon rakkautta ja yhdessäoloa. Se taitaa olla nykyajan lasten ja nuorten suurin puute. Ei ne puuttumattomat kokoontumispaikat. Kun kotona on asiat kunnossa, on siellä mukava olla.

No, kyllähän sitä tuli hölmöiltyä hyvästä lapsuudesta huolimatta, mutta rajojahan täytyy kokeilla. Kohtuuden rajoissa.

T: Viktoria

Vastaa Viestiin